'Transferdeadlinedag was, ehm..'

Er was geen drol aan. Transferdeadlinedag. Mag ik dat zeggen? Ja dat mag ik, want het was zo. Misschien heb je het zelfs wel gemist? Dan heb je dus niks gemist.

Transferdeadlinedag was maandag. De laatste dag voor het sluiten van de voetbal transfermarkt is normaal gesproken een heerlijke dag omdat er op de valreep nog even allerlei ontzettende miljoenendeals doorheen worden gejast. Iedere minuut, nee, iedere seconde kan er wat gebeuren, dus niet alleen alle clubs, spelers en makelaars staan op scherp maar ook iedere zichzelf respecterende sportredactie heeft extra mankrachten paraat om de diverse liveblogs en twitterfeeds die dag te kunnen bestieren.

Die houd ik die dag dan ook graag in de gaten, plús het Twitter account van mijn oud-NUsport collega Michel Abbink, die transferdeadlinedag leuker vindt dan zijn eigen verjaardag en op die dag al het tranfernieuws graag lardeert met historische feitjes. Maar hij schetste de stand van zaken om een uur of drie ’s middags met deze tweet:

Groeiend gras bekijken is boeiender dan deze deadline day volgen. Saaiste sinds die van januari 2003.

— Michel Abbink (@sportzeloot) 2 februari 2015

Er was tot die tijd inderdaad nog niks noemenswaardigs gebeurd, maar veel mensen vonden de rust nog wel een soort van leuk omdat het een oorverdovende stilte voor de storm kon zijn. Maar toen het plotseling 24.00 uur was en de markt officieel dichtging was de anticlimax des te groter.

Dat was het dan. Dat was het echt. Niks spannends gebeurd, doei, tot over een half jaar.

Maar ieder voordeel heb z’n nadeel, zo ook deze kapotsaaie dag. Hoe minder boeiende transfers er werden gesloten des te meer transfer-ongein er leek boven te drijven. Daar heb ik me maandag dus maar een beetje aan zitten laven, dit waren mijn lievelings:

Grappig

Vooral Engelse clubs uit de onderste regionen van de competitie vinden het op deadlinedag leuk om voor de grap doen alsof ze interesse hebben in een topspeler. Zo probeerde nu derde divisie club Crawley Town de geruchtenmolen aan te zwengelen met een foto van hun parkeerplaats waar op een privé naambordje de naam van Manchester City speler Sergio Agüero was geplakt. Met een post-it. Maar de meeste fantasie had Macclesfield Town uit de vijfde divisie. Zij lieten weten hun zinnen te hebben gezet op Yaya Touré, de Ivoriaanse middenvelder van Manchester City, door een foto van een chocoladetaart met Yaya’s naam erop te twitteren, met de boodschap bezig te zijn met ‘een grote deal’. De taart refereerde aan een incident eerder dit jaar waar Yaya beledigd was dat zijn huidige werkgever Manchester City zijn verjaardag was vergeten. 

We are working on one big deal. Talks had stalled but we have made a big promises for the future. #skydeadlineday pic.twitter.com/CJELqxcKXE

— Macclesfield Town (@thesilkmen) 2 februari 2015

Niet handig

Altijd leuk als vrouwen van topvoetballers zich over de werkgevers van hun man uitspreken op Twitter, dat gebeurt meestal niet in erg subtiele bewoordingen. De Italiaanse linksback Davide Santon maakte maandag een overstap van Newcastle United naar Inter Milan en zijn verloofde vond dat wij moesten weten hoe slecht Davide was behandeld en wat voor een geldwolf Newcastle eigenlijk is. Later zou ze de tweets verwijderen, maar toen was het al te laat. Wel schattig, niet handig.

Creatief

Het creatiefst waren de mannen van ‘Chelsea Fans Channel’, de makers van dit filmpje. De geruchten dat Chelsea van plan was Lionel Messi van Barcelona te kopen waren de afgelopen weken denk ik één van de meest onwaarschijnlijkste, aangezien Chelsea dan ongeveer €450 miljoen paraat zou moeten hebben. Maar het filmpje waarin het toch gebeurt is prachtig. Een heuse persconferentie met een Messi lookalike, die met het juiste Spaanse accent en de typerende Messi- lichaamstaal een bord vol cliche’s oplepelt zoals dat bij echte transfers gebruikelijk is. Let vooral ook op de geniale sponsorlogo-muur.

Kortom, transferdeadline was, ehm… leuk!

Lees ook

Jouw mening

Wij zijn benieuwd wat jij van dit artikel vindt. Om te reageren moet je ingelogd zijn. Dat kan middels je Facebook- en Twitter-account of met behulp van je e-mailadres.

Om je reactie te plaatsen vragen we je de code hieronder over te nemen