Cruijff: 'Snel is minder snel als je het ziet'

Editie 8/Voorjaar 2011 - Hij noemt zichzelf een vrij praktische autorijder, zonder verstand van de binnenkant. Maar Johan Cruijff zou Johan Cruijff niet zijn, als hij toch niet een mening had over de auto’s waar hij in gereden heeft. Van Austin tot Mini.

Tekst: Bas Hakker

Ik heb een oude foto meegenomen: Johan Cruijff samen met de Datsun 240Z die hij op dat moment reed. We hebben het over 1972. Ook het bijbehorende artikel in het blad Autovisie is aardig basismateriaal voor een gesprek over auto’s op een zonnige februaridag in het Olympisch Stadion. In het bewuste artikel staat een heel rijtje: Austin 7, Austin Glider, Austin Healy sprite, Porsche, Datsun 240Z. Volgens de auteur van destijds waren dat in chronologische volgorde de eerste vijf auto’s van de voormalig speler, trainer en analyticus. Nadat Cruijff heeft geposeerd voor de auto die sponsor Audi ter beschikking stelt aan zijn Foundation - een Audi A3 sportback - bekijkt hij vol interesse de oude foto uit andere tijden.

Klopt het dat je eerste auto een Austin 7 was?
"Volgens mij niet. Ik weet dat het een Austin was, maar volgens mij kwam de 7 pas later. Ik had trouwens heel snel mijn rijbewijs. Mijn grote voordeel was dat een ploeggenoot rijinstructeur was; Frits Soetekouw. daardoor reed ik al voor mijn achttiende en heb ik nauwelijks echte lessen gehad."

Je hebt vast veel auto’s gekregen als een soort reclameobject.
"Na drie Austins kreeg ik een Porsche van auto-importeur Ben Pon, hij was destijds ook een autocoureur. Met die Porsche kreeg ik meteen ook mijn eerste akkefietje met de belastingdienst. Ik ontving vijftig procent korting op de aanschafprijs, maar ik moest wel zeventig procent belasting betalen over die korting. Het probleem was natuurlijk dat er helemaal niks geregeld was voor voetballers als beroepsgroep. Het was nog helemaal geen vak en dus was het een kwestie van pionieren. Na de Datsun ging ik in een Citroën Maserati Sport rijden en die huurde ik voor 100 gulden in de maand van de Citroëndealer hier op de hoek. Zo werden de problemen met de belastingdienst voorkomen. Dat was meteen een van de eerste leaseovereenkomsten."

Die Citroën werd vrij populair omdat je er mee rondreed in de film Nummer 14. uiteindelijk zijn er 98 van verkocht in Nederland, terwijl het toch geen goedkope auto was.
"Ik kan me wel herinneren dat er allemaal nieuwe snufjes in zaten. Alleen jammer dat de airco precies boven de asbak zat. Ach, mede door de hulp van mijn schoonvader leerde ik spelenderwijs wat over reclame. en dat proces eindigde met de WK-finale die ik in een shirt met twee strepen speelde. Als kind van de jaren zeventig ging ik altijd het gevecht met de bestaande orde aan. In voetballend Nederland was ik daarmee een van de eersten in 1963."

Maar dat waren nog geen keiharde commerciële deals?
"Je was blij dat je een auto reed. later is dat natuurlijk wel allemaal professioneler geworden. Maar in die tijd was reclame maken echt pionieren."

'Je kunt zaken op een voetbaveld snel zien, maar ook in het verkeer'

Ben je eigenlijk een autoliefhebber? Die eerste auto’s waren allemaal opvallende modellen. 
"Ik heb geen verstand van de binnenkant; ik ben een vrij praktische autorijder. begin jaren zeventig had ik al twee kinderen en die moesten natuurlijk gewoon naar school. In zo’n Porsche was dat niet te doen. Maar aan de andere kant kreeg ik natuurlijk wel de meest opvallende modellen. Ik heb later nog wat reclame gemaakt voor auto’s; voor Hyundai rond het WK van 2002 in Zuid-Korea en Japan."

Wat is de mooiste auto die je kent?
"Tegenwoordig ben ik wat strammer en is het handig dat je er gemakkelijk uitkomt. En hij moet een beetje pittig optrekken als het nodig is. Ik rijd in Spanje een familieauto van Mercedes en we hebben een Mini met open dak. Met van die tiptronic, dat je met je hand kunt schakelen."

En je bent een vrij pittige rijder heb ik gehoord.
"Ik heb altijd haast. Het lijkt voor anderen misschien snel, maar in de praktijk valt dat mee. Omdat ik het zie. Het heeft te maken met overzicht en handelingssnelheid. Je kunt zaken op een voetbalveld snel zien, maar ook in het verkeer."

Is het in Barcelona anders rijden dan in Nederland?
"Ik houd er wel van om in de stad te rijden. Het moet een beetje snel gaan. Het voordeel van Spanje is dat de dagen wat langer zijn. Hier sta je vanaf half vier in de file en daar doen ze meer ’s avonds. Daardoor is er meer spreiding."

Is het een goede zaak dat we straks op sommige wegen 130 kilometer per uur mogen?
"De snelheid van de eerste staat gelijk aan de snelheid van de laatste. er wordt veel gesproken over het milieu, maar je kunt beter constant 100 rijden dan de hele tijd optrekken. Als de tijd in de file korter is, dan zijn mensen eerder thuis. Het is natuurlijk geen racebaan, maar het is onhandig dat je op een zesbaansweg maar 70 kan. Ik zou pleiten voor snel rijden als het snel kan."

Lees ook

Jouw mening

Wij zijn benieuwd wat jij van dit artikel vindt. Om te reageren moet je ingelogd zijn. Dat kan middels je Facebook- en Twitter-account of met behulp van je e-mailadres.

Om je reactie te plaatsen vragen we je de code hieronder over te nemen