Kalff: 'Max verdient een tien met een griffel'

De laatste race van het Formule 1-seizoen staat vandaag op het programma. Max Verstappen start vanaf de elfde plaats. Gaat de Nederlander bij de Grand Prix van Abu Dhabi voor de zevende keer op rij punten pakken? We spraken met RTL-autosportverslaggever Allard Kalff.

Allard, vandaag staat de laatste Grand Prix van het seizoen op het programma. Wat verwacht je ervan?
"
Je weet wat ik van Max verwacht: dat hij zijn stinkende best doet, blijft leren en er enorm van geniet. De twee Toro Rosso’s beginnen vandaag vanaf plek tien en elf. Dat is een plek waar je ze kan verwachten. Sebastian Vettel had er, gezien zijn auto, eigenlijk voor moeten staan. Vandaag tijdens de race kan het allemaal weer anders zijn. Ik ben benieuwd. Het zou mooi zijn als Max het seizoen met punten afsluit."

Max vindt het jammer dat het seizoen erna vandaag opzit.
"Dat kan ik enorm begrijpen. Zijn droom kwam dit jaar uit en het gaat de laatste weken erg goed. Daarnaast wil je als Formule 1-coureur zoveel mogelijk in die auto zitten. Aan de andere kant heeft het team ook tijd nodig om de auto voor 2016 te bouwen. Er is even rust nodig. Voor Max is het goed om even op vakantie te gaan en zijn geest rust te geven, zodat hij in 2016 fris aan een nieuw Formule 1-seizoen kan beginnen."

'Wat mij betreft is het tijd om even niks te hebben en met veel plezier vooruit te kijken op 2016'

Vind je het zelf ook jammer?
"Nee hoor. Je weet het van tevoren. Het is net als een voetbalcompetitie. Er komt een dag dat de laatste competitiewedstrijd wordt gespeeld. Vervolgens kun je lekker vooruitkijken op volgend seizoen. En laten we eerlijk zijn: als je het hebt over het kampioenschap bij de coureurs en constructeurs was het niet het meest sprankelende seizoen uit de geschiedenis van de Formule 1. Wat mij betreft is het tijd om even niks te hebben en met veel plezier vooruit te kijken op 2016."

Toro Rosso zou vandaag nog een plekje kunnen stijgen in het constructeurskampioenschap. Zie jij dat gebeuren?
"Dan moeten ze met z’n tweeën tien punten meer halen dan Lotus. Dat zijn er wel heel veel in een wedstrijd. Maar niets is onmogelijk. Als Carlos Sainz en Max bijvoorbeeld vijfde en zesde worden en Lotus scoort geen punten, dan kan het. Even de realiteit: als het gaat zoals de laatste paar wedstrijden dan moeten we niet te veel hoop hebben dat het gaat gebeuren."

'Concurrentie is goed, daar word je alleen maar beter van'

Van de negentien races stond Sainz tien keer voor Max op de startopstelling. Wat vindt Max daarvan?
"Daar ligt Max absoluut niet wakker van. Als het nou 19-0 was geweest, was het een ander verhaal. Nu is het net in het voordeel van Sainz. Dat kan gebeuren. Wat het mij zegt, is dat Sainz ook niet stilstaat. Die geeft ook gewoon gas. Het is fijn als je een goede teamgenoot hebt. Concurrentie is goed, daar word je alleen maar beter van."

Max geeft zichzelf een dikke acht voor dit seizoen. Wat voor cijfer geef jij hem?
"Nou, dan kom ik terug op wat ik in het begin zei. Max moet enorm genieten, zijn stinkende best doen en iedere dag veel bij willen leren. Dat heeft hij gedaan. Ik heb hem dit jaar eigenlijk niet op een grote fout kunnen betrappen. Natuurlijk ging het in Silverstone en Monaco even mis. Toch vond ik dat niet echt grote fouten. Hij heeft een aantal situaties meegemaakt dit jaar waar hij later misschien van dacht: dat had ik even anders moeten doen. Maar hij heeft er wel heel veel van geleerd. Als je kijkt naar het foutje dat hij maakte op Silverstone, dat is hem één keer overkomen en vervolgens nooit meer. Hij heeft er dus duidelijk van geleerd. Je hebt over een paar jaar geen 250 races gereden zonder ook maar één foutje te hebben gemaakt. Dat gaat niet. Marco van Basten was op een bepaald moment de beste spits van de hele wereld, maar hij miste ook weleens een penalty. Dat soort dingen gebeuren. Wat mij betreft verdient hij een tien met een griffel, want ik heb hem niet op stomme fouten kunnen betrappen."

'De positionering van Max is ongeëvenaard goed'

Wat is voor jou het mooiste moment van Max dit jaar?
"De eerste race in Melbourne was natuurlijk geweldig. Dat hij daar als zeventienjarige coureur gewoon een foutloze race rijdt. Toch moeten we voor mijn mooiste moment naar de tweede wedstrijd. Zijn inhaalactie op Daniel Ricciardo op het circuit van Maleisië was fenomenaal. Daar zag je hoeveel talent hij heeft. Hij liet zien dat hij precies weet wat zijn auto kan, hoe groot zijn auto is en hoe hij de ruimte, die hij nodig heeft om mensen in te halen, optimaal kan gebruiken. En dat in de tweede wedstrijd van het seizoen. Hij had er net één race opzitten. De positionering van Max is ongeëvenaard goed. Als je al zijn inhaalacties bekijkt, heb je bij geen enkele actie het idee van: oeh, dat was op het randje. Je ziet bij Max vrijwel nooit blokkerende wielen. Hij heeft het altijd onder controle en dat is zo knap."

Is het talent of keihard werken?
"Het is allebei. Max is erg getalenteerd en heeft van zijn ouders de goede genen meegekregen. Ik haat het woord, maar hij heeft de intrinsieke motivatie om er wat van te maken. En hij heeft jarenlang natuurlijk keihard getraind om zo goed te worden. Hij moet vooral door blijven trainen om nog beter te worden dan hij nu al is. Als hij dat doet, gaan we nog heel veel mooie dingen van Max zien."        

Lees ook

Jouw mening

Wij zijn benieuwd wat jij van dit artikel vindt. Om te reageren moet je ingelogd zijn. Dat kan middels je Facebook- en Twitter-account of met behulp van je e-mailadres.

Om je reactie te plaatsen vragen we je de code hieronder over te nemen