Thomas Krol: 'Ik vlieg zo even online naar Rome'

Thomas Krol heeft zijn droomcarrière al uitgestippeld. Eerst wil hij de beste schaatser van de wereld worden op het koningsnummer, om vervolgens een 'tweede leven' te starten als piloot. "Er zijn meerdere scenario's mogelijk."

De ogen van Thomas Krol twinkelen als hij over zijn passie praat. "De verantwoordelijk voor al die mensen, ergens opstijgen en tien uur later aan de andere kant van de wereld landen. Fantastisch dat die techniek bestaat." Toch staat schaatsen bij hem op dit moment op nummer één.

Jeugd
"Ik vind afzien geweldig. Ik train hard en wil altijd meer. In mijn eentje fiets ik extra uurtjes. Soms moet onze coach Gerard van Velde me afremmen." De 23-jarige schaatser van Team Beslist noemt zichzelf met recht gedisciplineerd, iets dat hij dankt aan zijn opvoeding en Zwitserse roots. Met een Zwitserse opa en een oma die haar Nederlandse nationaliteit heeft opgegeven, is zijn moeder vol Zwitsers. Zelf heeft hij ook een dubbel paspoort.

"Ik ben best streng opgevoed. Ik kom uit Deventer en kon op de fiets naar de ijsbaan. Maar zesjes halen op school was geen optie. Ik moest altijd en overal voor het hoogst haalbare gaan. Dat komt vanaf de kant van mijn moeder. Dat harde werken is wel een beetje Zwitsers," denkt Krol. "Mijn ouders zijn gescheiden en mijn vader woont nu in Zwitserland. Pure toeval. Maar zelf zijn ze ook sportief, hoor. Mijn vader heeft drie keer de Elfstedentocht gereden en beiden hebben ze vroeger veel wedstrijden gefietst."

Ondanks zijn discipline en prestatiedrang hikt Krol nog tegen de top aan. "De 1500 meter is mijn speerpunt. Daar is voor mij het meest te halen, want de Nederlandse concurrentie op die afstand is op dit moment niet heel groot. Ik heb een aantal vierde plaatsen behaald op de wereldbekers en één podiumplaats. Nog een fractie sneller en dan kan ik met de beste schaatsers mee doen. Mijn bochten moeten nog beter. En mijn start."

'Het ideale scenario is dat ik bekend word'

Piloot
Als het even kan, regelt Thomas onderweg naar wereldbekers en trainingskampen in het buitenlad een plek voorin het vliegtuig. "Als ik in de cockpit zit, zeggen de piloten vaak dat ik de eerste helft van de studie bijna kan overslaan. Ik wil niet van ze weten hoe dat vliegtuig vliegt, dat weet ik al. Ik wil weten waarom ze op een bepaald knopje drukken in plaats van een hendel ernaast."

"Na mijn schaatscarrière wil ik de pilotenopleiding doen. Maar rond je 27e begint het kritiek te worden, dan willen ze graag dat je begint. De opleiding is duur en na je 28e verstrekken ze geen lening meer. Het ideale scenario is dat ik bekend word. Als je Sven Kramer heet, zegt KLM wel: 'stroom na je 32e maar in.' Maar het kan ook zo zijn dat ik de komende tijd helemaal geen progressie boek. Dan wordt de keuze om te stoppen wel makkelijker. Als ik er tussenin blijf hangen, zoals nu, wordt het lastiger..."

Zelfs over dat scenario heeft Thomas nagedacht. "Ik kan ook voor Zwitserland uitkomen. Daar zijn niet zoveel goede schaatsers. Dan zou ik met mijn opleiding kunnen beginnen in het jaar dat je van de Internationale Schaatsunie pauze moet nemen. Want je kan niet zomaar van de ene op de andere dag voor een ander land uitkomen. Dan kan ik misschien als Zwitser naar de Olympische Spelen in 2022. Maar natuurlijk ga ik het liefst als Nederlander via de voordeur naar Pyeongchang."

Simulator
De komende jaren zullen dus spannend zijn voor Thomas. "Absoluut. En om tot die tijd toch met vliegen bezig te zijn, volg ik Aviaton Studies aan de Hogeschool van Amsterdam. En elk vrij minuutje breng ik door achter de flightsimulator. Ik heb al wel duizenden vlieguren gemaakt."

Soms vlieg ik van Seoul naar Amsterdam. Dan zit ik tien uur achter elkaar achter de laptop.'

"Met mijn laptop, headset, joystick en twee pedalen vlieg ik online. Via een programma waar piloten en luchtverkeersleiders met elkaar communiceren. Soms vlieg ik van Seoul naar Amsterdam. Dan zit ik tien uur achter elkaar achter de laptop. Dan ben ik bijvoorbeeld KLM856 en moet ik door de Russische luchtverkeersleiding. Heel gaaf. Maar dit doe ik alleen op mijn rustdag hoor, het is intensief en tijdrovend. Meestal vlieg ik 's avonds nog wel even een uurtje van Amsterdam naar Rome. Dat is zo gedaan."

Kiezen
Als Thomas moet kiezen tussen een gouden olympische medaille op de 1500 meter of een carrière als piloot, raakt hij in de war. Kiezen is voor hem geen optie. "Ik wil niet tot mijn 33e doorgaan en in mijn tweede leven geen piloot kunnen zijn. Maar ik wil ook alles halen uit mijn schaatscarrière." Dan denkt hij hardop aan het voor hem enige scenario. "Ik zou dan toch voor goud gaan. Dan heb ik als het goed is wat verdiend en heb ik geen lening meer nodig. En kan het alsnog allebei, ha." 

Maar voorlopig focust hij zich op het schaatsen. "Dit weekend wil ik knallen op de wereldbeker in Stavanger, maar mijn hoofddoel is een hele goede 1500 meter rijden op het WK. Ik kan de afstand schaatsen in 45,5 seconden, maar er zijn twee, drie mensen nog net wat beter. Als ik een goede dag heb, kan ik misschien wel voor een verrassing zorgen." 

Lees ook

Jouw mening

Wij zijn benieuwd wat jij van dit artikel vindt. Om te reageren moet je ingelogd zijn. Dat kan middels je Facebook- en Twitter-account of met behulp van je e-mailadres.

Om je reactie te plaatsen vragen we je de code hieronder over te nemen