Zelfs Max Verstappen wacht op een kartbeurt

Max Verstappen is nu ook zelf het slachtoffer geworden van de hype rondom zijn persoon. Laatst moest hij geduldig op zijn beurt wachten in een kartcentrum in Limburg, want door de overweldigende drukte van jonge karters was er voor hem geen plaats op de baan.

Door: Gerard den Elt

De kartcentra zitten tegenwoordig regelmatig vol dankzij het ‘Verstappen-effect’. Het aantal racelicenties zit in de lift.

“Daarom vind ik het helemaal niet erg om even op mijn beurt te wachten. Sterker nog, ik vind het leuk om naar die jonge gasten te kijken op de kartbaan. Dat is alleen maar mooi. Daarin zie ik mijn eigen passie terug om Formule 1-coureur te worden,” zegt hij op een zonovergoten woensdag op het Circuit Park Zandvoort, waar hij zojuist de aftrap heeft gegeven voor de ‘Familie Racedagen, driven by Max Verstappen’.

Samen met zijn sponsors Jumbo Supermarkten en Red Bull is Max op zaterdag 4 en zondag 5 juni gastheer van een mega-evenement voor de jonge racefans en hun ouders. Er worden dankzij de tv-spotjes met Max, Frank Lammers en Maike Meijer en winkelacties in de supermarkten minstens 100.000 toeschouwers per dag verwacht.

'Ik mag mijn pols wel vast gaan oefenen'

Max zal – belooft hij – zo veel mogelijk handtekeningen aan zijn fans verstrekken. “Ik mag mijn pols wel vast gaan oefenen,” zegt hij. “Maar ik ben volledig beschikbaar.’’

Daarnaast geeft hij demonstraties met een Toro Rosso van oudere datum, niet die waarmee hij in China weer enkele fraaie inhaalacties liet zien en waarmee hij wederom WK-punten pakte. “Eentje die serieus en ouderwets geluid maakt,” aldus Max (18). Het ronderecord op Zandvoort staat niet op zijn verlanglijstje. “Daarvoor hebben we te harde banden mee.”

Officieel staat dat record met 1.22,849 (187,2 km/u) op naam van Klaas Zwart in een oude F1-bolide van Jaguar, gereden in 2014 in een wedstrijd van de Boss-GP serie. Max Verstappen reed vorig jaar een tijd van 1.21,310, maar dat geldt niet als een officiële tijd. Officieus was Luca Badoer in een Ferrari in het jaar 2002 met een tijd van 1.19,880 de snelste ooit op Zandvoort.  

De Formule 1-coureur gaat ontspannen om met alle aandacht die voortdurend op hem gevestigd wordt. Neem nou deze presentatie: liefst 80 journalisten, fotografen en cameramensen hebben zich aangemeld voor de komst van Max Verstappen. Hij maakt tijd voor iedereen.

De term ‘hype’ is nog zachtjes uitgedrukt. Woordvoerder Kees Koning van het circuit heeft er geen woorden voor. “Het vorige record aan mediavertegenwoordigers stond op 55 en dat was vorig jaar bij het eerste optreden van Max, tijdens Italia a Zandvoort,” aldus Koning.

'Als ik zie wat Max teweeg brengt in de Nederlandse gezinnen, dat spreekt miljoenen mensen en vooral ook kinderen aan'

Vorig jaar kwamen ruim 30.000 toeschouwers op de racedemo van Max Verstappen af, nu worden er minimaal 200.000 mensen in het eerste juniweekeinde verwacht.

De Familie Racedagen zullen leiden tot een invasie van Zandvoort, zo is de verwachting van de organisatoren. De NS heeft toegezegd extra treinen van maximale lengte in te zetten op het traject Haarlem-Zandvoort. Rond het circuit zijn ook veel evenementen voor de jeugd. Voormalige Formule 1-coureurs Jos Verstappen en Jan Lammers zullen in twoseaters van Minardi fans als passagiers een opwindende Formule 1-ervaring geven.

Frits van Eerd, ceo van Jumbo, zegt lang gewacht te hebben met de activatie van zijn sponsoring van het Formule 1-fenomeen. “We waren destijds de eerste sponsor van Max in de Formule 3. Zo zie je maar: alles begint eenvoudig en klein.’’ De ondernemer was echter bang dat het imago van de ‘dure’ Formule 1 strijdig zou zijn met het beeld van de laagste prijzen in zijn supermarkten. Dus was hij voorzichtig om de sponsoring van Max in zijn debuutjaar volledig te benutten.

Nu is hij om. “Als ik zie wat Max teweeg brengt in de Nederlandse gezinnen, dat spreekt miljoenen mensen en vooral ook kinderen aan. Daarom maken we er een groot familie-evenement van, op z’n Jumbo’s dus megagroot.’’

Het evenement zal laagdrempelig zijn, aldus Van Eerd. Met de aanschaf van slechts enkele producten kan iedereen aan gratis kaarten komen voor het uitgestrekte duinterrein rondom het circuit. ,,Het dagje uit moet voor iedereen betaalbaar zijn.’’

Prins Bernard van Oranje, aandeelhouder van Circuit Park Zandvoort, is eveneens verguld met het race-evenement. In de moderne geschiedenis is het nooit voorgekomen dat zo veel mensen op het duincircuit afkwamen, voordien alleen in de dagen dat zijn helden Niki Lauda en Ayrton Senna nog raceten.

'Max is echt een superidool voor de jeugd'

De prins gelooft in het welslagen van de ‘Familie Racedagen, driven by Max Verstappen’. “ls fan op de Formule 1-circuits kom je nooit in de buurt van de coureurs, hier wel. Het is fantastisch dat Max daarvoor twee dagen uit trekt. Hij is echt een superidool voor de jeugd. Veel mensen waren nooit geïnteresseerd in de autosport, nu wel.’’

Bernard jr. heeft zijn droom om ooit een Grand Prix naar Nederland te halen, voorlopig geparkeerd. “Het is alsof je probeert de Olympische Spelen naar Nederland te halen. Dat is ook heel moeilijk. In dat opzicht praat ik Jan Lammers maar na: Hoe succesvoller Max wordt in de Formule 1, des te realistischer wordt een Grand Prix.’’

Lees ook

Jouw mening

Wij zijn benieuwd wat jij van dit artikel vindt. Om te reageren moet je ingelogd zijn. Dat kan middels je Facebook- en Twitter-account of met behulp van je e-mailadres.

Om je reactie te plaatsen vragen we je de code hieronder over te nemen